Види мозаїкі

Мозаїка, в широкому сенсі цього слова, є видом образотворчого мистецтва, в якому малюнок відтворюється відповідним чином розташованними шматками якого-небудь твердого матеріалу, що скріплюють між собою, і з основою, тією або іншою зв’язуючою речовиною. З цієї точки зору до мозаїчних виробів ми повинні зарахувати візерунки з шматків випаленої глини, що вставлялися в стіни у народів стародавніх культур Месопотамії і Єгипту, декоративні підлоги середньовіччя, викладені великими поливними кахлями, мініатюрні медальони, малюнок яких, складено з коштовних каменів або найдрібніших скляних шматочків.
Відповідно до різноманітності типів і масштабів творів мозаїчного мистецтва матеріали, вживані в ньому, також розрізняються між собою. Мозаїчисти користуються і керамічними глазурованими пластинками, і природними каменями усіляких порід, і найбільш досконалим для даної мети матеріалом — кольоровим склом (смальтою). Різноманітними є форми і розміри шматків матеріалу, з якого набираються панно, різні способи їхньої попередньої підготовки, а також методи самого набору і остаточної обробки поверхні закінченого зображення.
Зв’язуючі матеріали, що закріплюють мозаїчний набір на основі, є дуже різноманітними: застосовуються вапно, всі види цементів, різноманітні компаунди, до складу яких входять полімери, гіпс, оліфа і тому подібні речовини.

Все це робить технологію мозаїчного виробництва, як в частині прийомів набору, так і відносно виготовлення і підготовки необхідних матеріалів, предметом досить просторовим, таким, що охоплює собою багато різнорідних питань. В

сі твори мозаїчного мистецтва можна розділити на дві великі групи. Перша з них представлена мозаїками так званого «набірного» типу, де зображення складається з безлічі невеликих кубиків, що мають приблизно однакову форму і величину. До другої групи відносяться «штучні» мозаїки, на яких малюнок викладається з фігурно вирізаних кольорових пластинок різної форми і величини. Іноді такі, що щільно підганяють одна до іншої, пластинки суцільно вкривають собою все поле зображення, а в інших випадках вони врізаються поодинці або групами в мармурову, шиферну або яку-небудь іншу дошку, що послуговується фоном для малюнка. Зазвичай, для цього типу мозаїк користуються кольоровими природними каменями, керамікою, рідше скляними смальтами. Подібні мозаїки застосовуються для облаштування підлоги, кришок столів, рам для дзеркал і картин, а також в ювелірній техніці при виготовленні брошок, медальйонів, перснів з інкрустаціями з скла або коштовних каменів.

Перший вид мозаїк називався у римлян Opus tesselatum, другий, — Opus sectile. Нарешті, вкажемо ще на один технічний прийом — Opus vermiculatum, що є деяким розвитком техніки Opus tesselatum, і пристосування її до виконання тонких деталей картини. У цій техніці шматочки каменю або скляних смальт, що мають найрізноманітніші форми і розміри, розташовуються при наборі звивистими лініями (гравюрами), точно слідуючи за контуром малюнка. З використанням мозаїчної техніки Opus vermiculatum, що відрізняється великою різноманітністю і гнучкістю художніх засобів, були створені найбільш значні твори, відомі в історії мозаїчного живопису. Ця техніка набору давала художникові необмежені можливості для втілення його творчого задуму.
Потрібно підкреслити, що між вказаними прийомами мозаїчного набору не існувало різкої межі. Античні художники зазвичай користувалися комбінованою технікою. Наприклад, в мозаїчних підлогах простіші орнаментальні мотиви набиралися з кубиків в технікою Opus tesselatum, тоді як поміщена в середині підлоги картина, тонша за рисунком і кольором, була набрана в технікіці Opus vermiculatum. Бувало і так, що в мозаїчній картині людські фігури та дрібні деталі виконувалися з найменших модулів різноманітної величини і форми, а фон — з великих кубиків однакового розміру.

Саме цю групу найбільш поширених і важливих за своїм значенням мозаїк ми і матимемо на увазі при викладенні технологічного процесу. Технологія мозаїчного живопису за довгі роки свого існування не зазнала значних змін, змінилися та постійнно модернізуються будівельні технології, що застосовуються при монтажі мозаїки.

Bookmark the permalink.

Comments are closed.